حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه سه شنبه در اختتامیه سی و دومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که در سالن اجلاس سران برگزار شد این مطلب را بیان کرد.
گزیده سخنان روحانی را در ادامه می خوانید:
- چرا امروز فرزندان شما در عرصه منطق مذاکره و دیپلماسی توانستند به اهدافی که مورد نظر بود دست یابند. به خاطر این که پذیرفتیم مسیر اعتدال مسیر مناسبی است و نه افراط و تفریط.
- نه آنقدر به دنیا بد بین باشیم که بگوییم سخن گفتن ثمر و اثری ندارد و نه آنچنان تفریط که بگوییم در برابر جهان کاری نمی شود انجام داد و هرچه که می گویند باید بپذیریم.
- بعضی به غلط یا درست فکر می کردند چون قدرت های بزرگ در برابر ما هستند نباید پشت یک میز بنشینیم، می گفتند دنیای امروز دنیای ظالمانه است و قدرت های بزرگ تابع منطق نیستند پس یا باید تسلیم شویم و یا مقابله کنیم.
- آنچه را که این دولت انتخاب کرد راه سوم بود. ما در برابر دنیا و قدرت های بزرگ نباید تسلیم شویم اما می توانیم با منطق و استدلال با علم و دانش و هنر دیپلماسی و فن مذاکره، کاری کنیم که نه تسلیم شویم و نه از اهداف خود دور گردیم.
- می گویند دنیا باید تسلیم شود خوب معلوم است که نمی شود.
- اما می گوییم دنیا تسلیم منطق و حرف شود. ما می گفتیم قوانین و چارچوب هایی وجود دارد که باید طرف را وادار کنیم سخن حق و مقررات بین المللی را بپذیرد.
- ما می گوییم مسیر دیگری هم هست. مذاکره در کنار هم نه رو در روی هم تا بتوانیم به جایی برسیم و به اهدافمان رسیده و طرف مقابل هم بگوید من هم به اهدافم رسیدم. من معتقدم که برد- باخت در دنیای امروز نادرست است و اگر هم شدنی باشد پایدار نمی ماند و آن کسی که احساس باخت می کند در آینده ای کوتاه بازی را به هم می زند.
- مذاکره کنندگان ما در طول 22 ماه مذاکره ساعت های سختی را پشت سر گذاشتند. گاهی برای یک واژه همچون حرف THE یا A با هم جنگیدند چراکه هرکدام آنها می توانست معنای جمله را عوض کند.
- اکنون که در شورای عالی امنیت ملی جلسات فراوان و فوق العاده ای داریم که درباره برجام بحث می کنیم و همین امروز صبح هم بحث می کردیم که اگر جای این دو واژه عوض می شد چه تفاوت هایی می توانست ایجاد شود.
- اگر ملتی زیر یک پرچم و زیر سایه یک رهبر و با یک دولت با سرمایه اجتماعی در کنار هم منسجم باشد می توانیم در برابر قدرت های جهان بایستیم و این بار با نون و قلم.
- حقوقدانان و دیپلمات ها شاگردان این نهاد مقدس هستند و هر زمان که در کشور عزیز ما ایران آموزش و پرورش راه خود را پیدا کرد، فارابی ها، ابن سیناها، ابوریحان ها، خواجه نظام ها و خواجه نصیرها بروز و ظهور پیدا کردند.
- ما باید ابتدا فروتن باشیم و در برابر علم و دانش فروتنی کنیم و آنجایی که پرده حیا و خجالت مفهوم ندارد جایی است که باید در برابر علم زانو زده و هرکجا که علم است به سراغ آن برویم. از یونان تا چین که در روزگار گذشته این شعار را دنبال می کردیم که حکمت گمشده مومن است.
- آموزش و پرورش باید برای استقلال باشد. شما بهتر از همه می دانید که چگونه باید به نوجوان و جوان آموخت و بهتر می دانید که کدام کتاب درسی دارای نقص است و یا کدام کتاب دارای شرایط بهتری است.
- ما باید از تجربه شما بیاموزیم، تجربه شما باید در کنار هم جمع شود تا آینده بهتری را برای فرزندان ما رقم بزند.
- معلم همان جایگاهی را دارد که فرمود: هرکسی کلمه ای را به من آموخت مرا بنده خود کرده است؛ آنچه بیش از همه در جامعه ما باید حرمت داشته باشد معلم است.
- معنای تحول و مدرنیزه این نیست که از کامپیوتر و فضای مجازی بتوانیم استفاده کنیم که معنای تحول از این بالاتر است. درست است که می گویند کسی که قدرت استفاده از فضای مجازی را ندارد نمی تواند ادعای علم کند چون امروز از طریق این فضا شما در سریع ترین زمان ممکن به آخرین دستاوردهای علمی دسترسی دارید.
- نمی شود به نسل جوان گفت از این فضا استفاده نکند البته باید حواسمان باشد و به فرزندان جامعه بیاموزیم که مبادا از این طریق مسیر انحراف و ضربه به دین و اخلاق در زندگی آنان پدیدار شود. ما باید بگوییم این وسیله چقدر مفید و حساس است و احتمالا اگر حواسمان نباشد چقدر خطرناک.
- اما مدرنیزه شدن آموزش و پرورش تنها این موضوع نیست. فضای جامعه و مدارس و همچنین فضای افکار نسل جوان باید متحول شود و امروز در شرایطی هستیم که باید جهانی بیاندیشیم و محلی عمل کنیم.
باید جهانی بیاندیشیم و بومی عمل کنیم/ معلم باید بیش از همه در جامعه منزلت داشته باشد/ باید در برابر علم و دانش فروتن شویم/ مسیر صحیح، مسیر اعتدال است نه افراط و تفریط /پیوند نظام آموزش و پرورش کشور با بازار کار و تولید ضروری است/ضرورت تحول در آموزش و مدرن شدن آموزش و پرورش در کشور
رییس جمهوری تحول نظام آموزشی را با توجه به شرایط و تغییرات شگرف جهان امروز، ضروری دانست و تصریح کرد: یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی این بود که به ما آموخت چگونه باید به نهاد علم و آموزش استقلال بخشیده،به آن حرمت بگذاریم ، آن را به روز کرده و با نیازهای جامعه متصل کنیم .
- برخی معتقدند ما باید محلی بیاندیشیم و برای جهان هم نسخه بپیچیم که این شدنی نیست
- ملت ایران ملتی صلحدوست، صلحخواه و حامی مظلومین است
رییس جمهوری با اشاره به این سخن که باید هر کجا حکمت، دانش و علم هست به دنبال آن رفت، اظهارداشت: اساس آموزش باید دارای استقلال باشد چرا که شما اهالی آموزش و پرورش بعد از سالها تجربه بهتر از هر کس می دانید که چگونه باید به فرزندان این کشور علم آموخت ، بهتر از هر کس می دانید که کدام کتاب درسی نقص دارد ، کدام بهترین است و به شیوه های آموزش نوین بیش از دیگران آشنا هستید و ما باید از تجربه شما بیاموزیم که راه بهتر برای آموزش فرزندان این کشور کدام است.
دکتر روحانی با اشاره به این روایت که هر فردی کلامی به من آموخت مرا بنده خویش کرده است، حرمت آموزش و پرورش را در جایگاه و سطح این حدیث عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: این معلم است که راه زندگی را به ما می آموزد لذا باید بیش از همه در جامعه شان و منزلت داشته باشد.
رییس جمهوری در ادامه سخنان خود بر ضرورت تحول در آموزش و مدرن شدن آموزش و پرورش در کشور اشاره کرد و گفت: درست است اگر امروز کسی توان استفاده از تجهیزات جدید و فضای مجازی را نداشته باشد، نمی تواند ادعای عالم بودن و علم آموزی کند اما مدرن شدن آموزش، صرفا به معنای استفاده از رایانه و فضای مجازی نبوده و بسیار بالاتر و فراتر از این ها است.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تذکر این نکته که باید ضمن آموختن نحوه استفاده از فضای مجازی به فرزندانمان، به آنها بیاموزیم که چگونه در این مسیر به انحراف نیفتند و به دین، اخلاق و زندگی آنان ضربه نخورد، اضافه کرد: در روند مدرن شدن آموزش و پرورش باید علاوه بر مدرسه، فضای عمومی جامعه و افکار نسل جوان ما نیز متحول شود.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه امروز شرایطی داریم که باید جهانی بیاندیشیم و بومی عمل کنیم ، تصریح کرد: برخی بر عکس معتقدند که ما باید محلی بیاندیشیم و برای جهان هم نسخه بپیچیم که این شدنی نیست.
رییس جمهوری افزود: تحولات گسترده ای در جهان امروز رخ داده که باید از نکات مثبت و مفید آن بهره بگیریم .
دکتر روحانی با طرح این پرسش که چگونه شد که فرزندان شما توانستند در عرصه منطق، مذاکره و دیپلماسی به اهداف مدنظر کشور دست یابند، تصریح کرد: این بدان خاطر بود که ما پذیرفتیم مسیر صحیح ، مسیر اعتدال است نه افراط و تفریط.
رییس جمهوری اظهارداشت: نباید آنقدر به دنیا بدبین باشیم که معتقد باشیم سخن گفتن ما اثری ندارد و در برابر قدرتهای جهانی نمیشود کاری کرد و لذا باید هر چه می گویند بپذیریم.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه ما مسیر اعتدال را پذیرفتیم، خاطرنشان ساخت: برخی به غلط میگفتند که نمیشود با قدرتهای بزرگ سر یک میز نشست. برخی معتقد بودند یا باید با دنیا مقابله کنیم و یا در برابر آنها تسلیم شویم و راه سومی وجود ندارد.
رییس جمهوری با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید ما از ابتدا معتقد بودیم که راه سومی وجود دارد، گفت: ما عمیقا معتقدیم که در برابر قدرتهای بزرگ نباید تسلیم شد اما میتوان با منطق، استدلال، فن مذاکره و هنر دیپلماسی، به اهداف و خواستههای خود دست یافت.
دکتر روحانی اضافه کرد: اشتباه برخی در این است که باور ندارند که نمیشود دنیا را به زور تسلیم کنیم و حتی حرف حق خود را به این ترتیب به آنها بقبولانیم. برخی اساسا میگویند مذاکره با دنیا یا به برد میانجامد و یا باخت، اما ما گفتیم مذاکره در کنار هم نه رودر روی هم و میگفتیم میشود به آنچه که میگوییم و میخواهیم، دست یافت.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه همواره معتقد بوده و هستم که مذاکره با نتیجه برد یا باخت نادرست است، اظهار داشت: اگر مذاکره ای با نتیجه برد و باخت به پایان برسد نتیجه آن پایدار نیست و سرانجام کسی که احساس باخت میکند بازی را بهم میزند.
دکتر روحانی رسیدن به اهداف از راه مذاکره در دنیای امروز را بسیار سخت و پیچیده اما در عین حال ممکن برشمرد و تصریح کرد: در طول مذاکرات حدود ۲۲ ماهه هستهای در دولت یازدهم، ساعات سختی بر مذاکره کنندگان گذشت. این روزها ما جلسات فوقالعاده زیادی در شورایعالی امنیت ملی برای بررسی «برجام» داریم و مثلا در جلسه امروز صبح بحث بر سر یک حرف تعریف و یک کلمه بود که مذاکره کنندگان ما با طرف مذاکرات بر سر آن اختلاف نظر داشتند و اگر این حرف با نظر آنها تعیین میشد شاید خیلی چیزها در متن برجام تغییر میکرد، اما فرزندان شما ساعتها بر سر همین یک کلمه و حرف تعریف در متن توافق بحث و مذاکره کردند.
رییس جمهوری با تاکید دوباره بر پیچیدگی و سخت بودن مذاکرات هستهای خاطرنشان ساخت: با وجود همه سختیها ثابت شد که این رویه ، نتیجهبخش است و البته همان موقع که در آذر سال ۹۲ توافق موقت ژنو حاصل شد علامتی بود مبنی بر اینکه مسیر اعتدال مسیر صحیح است.
دکتر روحانی ادامه داد: معنای حصول توافق ژنو این بود که مذاکره برد-برد امکانپذیر است و تعامل سازنده مسیر درستی است. معنای توافق ژنو این بود که مقاومت یک ملت بزرگ، ملتی منسجم زیر یک پرچم، زیر سایه یک رهبری و با یک دولت متکی بر سرمایه اجتماعی نتیجه میدهد و به این شکل میتوان در برابر قدرتهای جهانی ایستاد.
رییس جمهوری با بیان اینکه نشان دادیم که این بار میتوان با «نون و قلم» در برابر قدرتهای جهانی ایستاد، گفت: تمام هیاتهای سیاسی و اقتصادی که این روزها به کشور میآیند و با من هم گاهی دیدار دارند، تمام تلفنها و نامههایی که به من میرسند، به بنده به عنوان خادم و منتخب ملت تبریک میگویند چرا که امروز چهره واقعی ملت ایران بیش از هر زمان دیگری برای جهانیان روشن شده که این ملت همیشه حامی صلح بوده و نه تجاوز و جنگ.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه ملت ایران هیچگاه تجاوزی را علیه ملتی آغاز نکرده ولی در برابر متجاوزان مقتدرانه دفاع کرده و متجاوز را از کرده خود پشیمان نموده است، افزود: ما ملت صلحدوست، صلحخواه و حامی مظلومین هستیم اما امروز هم اگر کسی به این ملت تجاوز کند، به حول و قوه الهی او را از کرده خودش پشیمان خواهیم کرد.
رییس جمهوری که در میان تشویق ممتد و شدید حضار به سخنان خود ادامه میداد، اظهار داشت: امروز چهره صلحطلب ملت ایران بیش از هر زمان دیگر برای جهانیان واضح و نمایان شده است. امروز فقط عدهای جنگطلب در داخل آمریکا و عدهای جنگطلب صهیونیست در منطقه هستند که با توافق هستهای مخالفت میکنند و الا همه فرهیختگان و صلحدوستان عالم، ملت ایران را تشویق کرده و در برابر او سر تعظیم و تواضع فرود میآورند.
دکتر روحانی در پاسخ تشویقهای حضار با بیان اینکه این شما هستید که به فرزندان این ملت درس تعامل میدهید، تصریح کرد: تعامل صرفا در برابر خارجیها و در مذاکرات هستهای نیست که شایسته و لازم است، بلکه باید در همه عرصههای زندگی اجتماعی سرلوحه ما باشد.
رییس جمهوری خاطرنشان ساخت: شما معلمان باید قدرت و مهارت تعامل را به فرزندان این آب و خاک بیاموزید.
دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با تکرار ضرورتهایی که برای ارتقای آموزش و پرورش کشور در ابتدای سخنانش برشمرده بود، از جمله استقلال، حرمت و مدرنیزه شدن، گفت: ضرورت دیگر برای ارتقای نظام آموزش و پرورش کشور اتصال و پیوند این نظام به بازار کار و تولید است.
رییس جمهوری اضافه کرد: شما معلمان باید به گونهای نسل آینده را آموزش داده و پرورش دهید که در هر مقطعی از تحصیل، آماده ورود به بازار کار و تلاش بوده و توانمندی فعالیتهای اجتماعی را داشته باشند.
دکتر روحانی بر اهمیت سوق دادن دانشآموزان به فعالیتهای دانش بنیان تاکید کرد و اظهار داشت: نسل جوان ما باید به گونهای تربیت شود که علم را نه برای علم بلکه برای حل مشکلات جامعه و خدمت بهتر به کشور فراگیرد.
رییس جمهوری تصریح کرد: دولت تدبیر و امید همواره بر این اصل معتقد بوده است که اگر بخواهیم مشکلات و مسائل کشور را حل کنیم، این مهم از آموزش و پرورش آغاز میشود و در آموزش و پرورش انجام میشود.
دکتر روحانی در میان تشویق حضار با تاکید بر اینکه تردید ندارم آموزش و پرورش نقطه آغاز حل و فصل اساسی مشکلات کشور است، خاطرنشان ساخت: ارتقای فرهنگ، اخلاق، دین، مهارت زندگی و علم و دانش و دانشمند شدن فرزندان ما و ظهور همه مظاهر پیشرفت در کشور و جامعه در سایه مدرسه و معلم مقدور و ممکن است.
رییس جمهوری با بیان اینکه این شما معلمان هستید که بار سنگین پیشرفت کشور را بر عهده دارید، گفت: ما در قبال شما که در خط مقدم علم، اخلاق، دانش و پرورش هستید احساس وظیفه میکنیم. البته شاهد بودید که این دولت قدمهای خوبی در زمینه تامین بودجه و تجهیزات مورد نیاز معلمان برداشته و ان شاالله با شرایطی که امیدواریم پس از رفع موانع پیشرفت سریعتر کشور ایجاد میشود، موقعیتی برای دولت فراهم شود که بتواند در برابر معلمان به عنوان قشر فرهیخته کشور بهتر از گذشته به وظایفش عمل کند.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
جمعه 29,نوامبر,2024